Jaaroverzicht 2016

Het jaar 2016 vormde de basis voor vele nieuwe dromen die we koesteren in dit nieuwe jaar. Zo was er de opstart van de Alumni: de oud-studenten van Dhanwar die beslist hebben om op regelmatige tijdstippen samen te komen in Dhanwar. Dit met een duidelijk doel: zich inzetten voor de missie waar alles voor hen begon. Hun statement voor Dhanwar: "The best is yet to come".

We voegen nog enkele redenen toe aan hun optimisme:

Via onze Murhi machine (aanmaak gepofte rijst) en weaving produktie zoeken we in 2017 lokale afzetmarkten om op die manier de Grihini werking (opleiding ongeletterde dorpsmeisjes) verder uit te bouwen.

2016 was de officiele start van toegepaste gezondheidsprojecten in de dorpen, dit onder inpuls van Fr. Amrit (Project in charge Madhya Pradesh Jesuits) en onder de voogdij van DC (Deputy Commissionor Ambikapur) Mr. Sudhakar Xalxo en zijn echtgenote Dr. Shakuntala. We verwachten dit jaar de eerste tastbare resultaten.

Tijdens het bezoek van Kristof het afgelopen jaar kon de Koraku Community (groep gevormd onder de omliggende dorpelingen) een tractor in gebruik nemen. Voor het eerst dit jaar zullen ze hun land tijdig bewerkt krijgen of zullen ze niet meer afhankelijk zijn van niet-tribale geldschieters.

Kavita en Archana van de beweging "Adhyayan", een professioneel school-evaluatie team uit Mumbai, waren bereid gevonden om de tocht vanuit Mumbai tot Dhanwar te maken en onze school door te lichten en, ...

Adhyayan zal in 2017 blijvende ondersteuning bieden voor kwaliteitsverbetering van ons onderwijssysteem, hoera !

Diverse activiteiten en initiatieven in 2016 in Vlaanderen, waaronder de vastenactie van Instituut Heilige Familie, zal het mogelijk maken een heuse speeltuin voor de kleinsten te installeren. De voorbereidende werken vonden reeds plaats, de lokatie zijn de vier grasperken op de foto, met op de achtergrond de primary school. De uitvoering is gepland voor begin februari, een maand die nu al omgedoopt is tot "speelmaand".

Ondertussen maken de scouts Dhanwar & alle junglekids zich op voor het komende bezoek van Scouts Beveren. Het aftellen naar augustus '17 is begonnen.

Dit alles onder toezicht van de Dhanwar Jesuit staff die de dagelijkse leiding op zich nemen. Vooraan: Br. Simon, mede oprichter van Dhanwar. Links achter hem: Fr. Xavier, boys hostel in charge en directeur lagere school. Achter Fr. Xavier: Fr. Lalit, superior van de community. Vervolgens rechts: Fr. Cyriel, directeur middle en high school en Fr. Bipin, manager.

Het zal u niet verbazen dat we met zijn allen uitkijken naar dit nieuwe jaar.

Vanuit de warme verbondenheid,
zo eigen aan
Late Fr. Sidon,

wensen we u een gezegend 2017 !

De junglekids,
SJ community, zusters & alle medewerkers,
Geert & Renuka.
Dhanwar - tribal India.